Hírek : Demszky ócskavasat vett hatvanmilliárdért |
Demszky ócskavasat vett hatvanmilliárdért
Baranya Róbert, Magyar Hírlap 2010.07.31. 17:31
Balfékek: használhatatlanok a méregdrága metrókocsik
Újabb megalázó botrányba sodorta – a héten büntetőügyben kihallgatott – Demszky Gábor főpolgármester és csapata a budapesti metróberuházást és ezzel együtt a fővárost. Miután a magyar szakhatóság elutasította a 2-es és 4-es vonalra szánt, a francia Alstom által gyártott metrókocsik típusengedélyeinek kiadását, az egész 4-es metró építése veszélybe került. Demszkyék harmincmilliárd forintot fizettek ki előlegként az Alstomnak annak ellenére, hogy az engedélyeket már két éve be kellett volna szerezniük. Tarlós István, a Fidesz főpolgármester-jelöltje megmagyarázhatatlannak nevezte a történteket.
Demszkyék újabb súlyos botránya
Az Alstom-kocsik bukása miatt veszélybe került az egész 4-es metró beruházás
Demszkyék újabb súlyos botránya
Az Alstom-kocsik bukása miatt veszélybe került az egész 4-es metró beruházás
Nem kapták meg a végleges típusengedélyt a francia Alstom cég metrókocsijai, amelyek a budapesti 2-es, illetve a még épülő 4-es vonalon jártak volna.
A Demszky Gábor vezette főváros mostanra harmincmilliárd forint előleget fizetett ki a cégnek, annak ellenére, hogy az engedélyeket már rég be kellett volna szerezni, a műszaki hiányosságokról pedig mindenki tudott.
Újabb botrányos bukást könyvelhet el a volt SZDSZ-es Demszky Gábor vezette Fővárosi Önkormányzat, miután a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) tegnap elutasította a francia Alstom cég által gyártott metrókocsik típusengedélyének kiadását. A hatóság indokainak lényege szerint a szerelvények fékrendszere nem felel meg az előírtaknak, nem zárható ki egyértelműen, hogy a kocsik akaratlanul is elindulhatnak, a biztonságos működés érdekében pedig a vezérlő szoftverekben további változásokat kellene eszközölni. Az NKH első fokú határozata nem jogerős, ellene 15 napon belül lehet fellebbezni. Az eddig kiszivárgott információk alapján a döntés nem meglepő, a súlyos technikai problémákra szakemberek, a városüzemeltetési bizottság, illetve a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) is rámutatott.
Vitézy Dávid, az egyesület szóvivője lapunknak elmondta, a cégnek már 2008. május 30-ig be kellett volna szereznie az engedélyeket. A főváros a hiány ellenére elutalt harmincmilliárd forint előleget, igaz, ezt még le tudja hívni egy bankgarancia segítségével. A négy éve gyarapodó kamatokkal azonban már nem lesz ilyen egyszerű a helyzet. A döntés beláthatatlan következményekkel járhat: ha kicsúszunk a határidőkből, akkor az egész 4-es metró beruházás veszélybe kerülhet. „A járműbeszerzés folyamatát újra kell indítani, ha pedig az erre szánt uniós támogatást nem használjuk fel 2013-ig, akkor az egész beruházásra elnyert 181 milliárdos támogatást is elbukjuk. Most be kellene bizonyítanunk az Európai Bizottságnak, hogy be tudjuk időre fejezni a tendert, ami igencsak nehéz lesz” – jelentette ki Vitézy.
Az új metrókocsikat a 4-es mellett, lecserélve a régi szovjet szerelvényeket, a 2-es metró vonalára is szánták volna, de ennek is búcsút inthetünk. A régi kocsik élettartamát meg kell hosszabbítani, ez 1,5-4 milliárd forintba kerülhet. Közben az Alstom már saját felelősségére legyártotta a 2-es metró vonalára szánt 22 járművet. A Fővárosi Közgyűlés június elején arról határozott, ha a cég július végéig nem szerzi meg az engedélyeket, akkor a főváros felbontja a vele kötött 65 milliárd forintos szerződést. Vitézy közölte: ennek fényében nem releváns, hogy az Alstom fellebbez-e a döntés ellen.
Az Alstom szerződéseivel kapcsolatban Kocsis István, a BKV vezérigazgatója egyébként már feljelentést tett, mert az előző vezetés a kocsik szín- és formatervezésére, valamint ergonómiai kialakítására két céggel is leszerződött, ki is fizette őket, de végül szériafelszereléssel vették meg a kocsikat. Az önkormányzat a lehető legkorábbi időpontra összehívja a városüzemeltetési bizottságot, a BKV pedig megvizsgálja a szerződés megszüntetésének lehetséges következményeit. Az Alstom szerint a kontraktust nem lehet felbontani.
Baranya Róbert
Kép:
http://www.magyarhirlap.hu/belfold/demszky_ocskavasat_vett_hatvanmilliardert.html
http://www.magyarhirlap.hu/belfold/demszkyek_ujabb_sulyos_botranya.html
|